life-begins-in-malmoe

Alla inlägg den 5 januari 2010

Av Niklas Herrström - 5 januari 2010 23:57

...är färdig. Nästan färdig åtminstone. 


Det dyker hela tiden upp nya saker. Nya "problem". Problem är kanske fel benämning (som synes av citationstecknen). Det handlar snarare om fler och fler detaljer i underarbetet som jag stöter på/kommer på att jag måste ta tag i. Av denna anledning, och det faktum att jag de facto är amatör i renoverandets ädla (ja ädla) konst, gör att det tar extra tid med varje moment som påbörjas.


De enda moment som faktiskt gått över förväntan är upptagande av det gamla golvet och målning av taket. Det gick i ett nafs. Kvickt. Smidigt. Effektivt. Tillfredsställande lätt.


I nuläget måste jag ytterligare bättre på spacklingsarbetet av skarvarna på väggarna, och slipning av detsamma. Sedan återstår grundmålning av drygt 1½ vägg. Därefter ska åtminstone ett lager med rätt färg (S0500-N) appliceras. 


Detta innan rummet ska städas ur, ålderbeständig plast och lumppapp läggs in, och slutligen det tillsågade furugolvet. Detta golv ska sedan behandlas med lut och/eller vitoljas och/eller såpas. Dessutom ska det tydligen slipas någon gång mellan var och en av nyss nämnda behandlingar.


Är jag klar till sommaren? Påsk? Innan februari tar vid? 


Klart är åtminstone att jag inte använt min semester till det jag från början förväntade mig. Det har dykt upp några, mycket, trevligare aktiviteter som istället tilldragit sig min uppmärksamhet. Ja, aktiviteterna är ju inget utan den/de personer som deltagit i "nämnda" aktiviteter.


Klart är också att jag behövde denna vändning efter en tämligen händelsefattig höst, som trots allt varit händelserik långt över all rimlighet. Att ha en "kort" arbetsdag innebar i runda slängar ett arbetspass om 9 timmar. En normal arbetsdag låg säkerligen runt 10 timmar, och de längsta landade på ca 14-15 timmar. Detta under perioden 10 augusti till 18 december. Totalt över 100 timmars övertid. Flexsaldot slog i taket och bröt igenom detsamma. Mig veterligen är det fortfarande inte under "nocken" trots att det ett flertal gånger, med brutal kraft, har pressats ner till en rimlig nivå, för att därefter, nästan lika fort, rusa uppåt igen.


Nu blir år 2010 inte lika intensivt. Det ser jag till. Jag har lärt mig otroligt mycket i mitt arbete under 2009. De erfarenheterna jag tar med mig till jobbet på torsdag, då jag börjar igen efter tre veckors ledighet, är bl.a;


Eftertänksamhet, noggrannhet, delegering, struktur, målmedvetenhet, fokus, kontroll och...ren och skär glädje. 


2010 är fyllt av nya utmaningar. Lovely! Great! AWESOME!


Parallellt med arbetet ska jag göra min lägenhet beboelig och minst lika fantastisk som den är i den vision vilken jag skapat i mitt huvud. En ytterst abstrakt bild av, och uppfattning om, hur allt kommer att se ut. Visionen omfattar planlösning och ytskikt, samt ungefärlig tidplan. Värt att notera är att det abstrakta i visionen får benämnas som väldigt konkret i relation till vilka möbler och inredningsdetaljer som ska anskaffas. Först nu börjar vi på allvar diskutera definitionen av abstrakt. Jag ber att få återkomma.


Avslutningsvis följer en redogörelse för vad som färdigställts under dagens arbete;


1. En halv vägg har målats.

2. Förstärkning av hörn har utförts. Dessa ska spacklas, kanske under morgondagen?

3. Kompletterande latexfog har applicerats.



Nu är det dock dags att släcka ner och försöka förtränga underarbetet för idag.


Må väl. Det ska jag försöka göra. 

Av Niklas Herrström - 5 januari 2010 01:06

...är grundmålad.


Två återstår...

Ovido - Quiz & Flashcards