life-begins-in-malmoe

Direktlänk till inlägg 7 februari 2010

Epok

Av Niklas Herrström - 7 februari 2010 03:12

Det krävs eftertanke. Det krävs beslutsamhet. Det krävs mod. 


Utvärdera nuläget. Väga denna utvärdering mot det som varit och vad som möjligen kan komma att bli framgent. Kontenta!


Är nuläget verkligen byggt av bra underarbete och med omsorg? Är nuläget så välgrundat att ytan inte släpper för att blotta något skamfilat därunder? Att skapa nuläget från grunden är trots allt essensen av det hela. Aldrig kan väl något hålla om underarbetet är hafsigt utfört?  


Någonstans fattas beslutet; ska arbetet fortlöpa eller avslutas? 


Ska det avslutas för att låta annat ta vid? Anses målet uppnått och möjligheterna till förbättring och finputsning vara uttömda?


Kanske ska det fortlöpa? Någon del måste bättras. En del som krackelerat måste putsas till och förstärkas. Kanske en törn behöver få sig en översyn? Delar ska plockas ner, restaureras och byggas upp; starkare och mer lämpade än de som ursprungligen existerade.



Ett avslutat nuläge - dåtid! Andra saker tar vid och leder iväg i nya riktningar.


Ett föränderligt och dynamiskt nuläge; det nuläge som fortlöper - framtid

Ständig insikt om vilja av förändring och förbättring. En nyanserad syn på omgivningen. En känsla av lagom tillfredsställelse och ro, med en ständig beredskap att göra en liten finjustering vid behov.



Ett drag med spackelspaden. En finputsning med sandpappret. Några svepande rörelser med rollern. En inoljning av golvet.


Sovrummet må upplevas som att det strax är färdigt, men sovrummet är framtid!



En epok har nyligen tagit vid. Dags för utveckling och finjustering!


Må väl!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas Herrström - 1 augusti 2011 11:29

Helgen har inte spenderat särskilt mycket i köket, men i lördags började jag montera det jag köpt på IKEA i fredags kväll. Ja, jag vet; vem besöker IKEA en fredagkväll? Tydligen väldigt, väldigt många!   Innan jag begav mig ut för fotbollsmatch m...

Av Niklas Herrström - 31 juli 2011 23:56

I fredags kom så elektrikern och kopplade in häll och ugn. Han fick också dra om de kablar som jag, idiotiskt och oförsiktigt nog, hade borrat av i min iver att sätta upp reglar på väggen. Ett smärre mirakel gjorde att jag inte fick flera hundra volt...

Av Niklas Herrström - 26 juli 2011 01:28

Dagen har varit lång, och relativt händelserik.      Jag köpte en köksblandare, som jag ivrigt packade upp. Det blev en missräkning med vattenanslutning, så jag fick köra ut till Svågertorp ännu en gång och handla två 10/15-nipplar på Bauhau...

Av Niklas Herrström - 25 juli 2011 00:47

Alltså. Nu är det riktigt skönt att vistas i köket. Bara att kika in skänker en lyckokänsla till mitt hårt prövade sinne.    Ett stort tack till Veronica som ombesörjde lån av sticksåg och hjälpte mig med det spännande, och stundom smått förtvivl...

Av Niklas Herrström - 18 juli 2011 19:29

Nu har det hänt grejer! I vanlig ordning; varför har jag inte gjort detta tidigare? (okej, den frågan har faktiskt ett bra svar; jag har haft fullt upp med att sätta upp och ta ner skåp, eller om det var ta ner dem för att sedan sätta upp dem igen..?...

Ovido - Quiz & Flashcards