life-begins-in-malmoe

Alla inlägg under mars 2011

Av Niklas Herrström - 9 mars 2011 21:05

Okej. Jag får lov att tjata lite till om vatteneländet från i helgen.


Här kommer lite bilder på hur köket hade repat sig igår.


  

I princip helt upptorkat. Lukten lämnar dock övrigt att önska.


  

Lumppappen var både knölig och väldigt smutsig. It had to go.


  

Vad roligt det ska bli att måla köksväggarna igen - för fjärde gången!


Helvetesröret!

Av Niklas Herrström - 5 mars 2011 17:00

Igår skulle jag köpa golv. Åkte till lägenheten för att mäta lite för att kunna uppskatta hur mycket jag skulle köpa.


Gissa hur förvånade jag och Lina blev när köket "stod under vatten". Nu var det inte så dramatiskt, men ur det "avbrutna" avloppsröret hade det bildats en liten fontän - med avloppsvatten från mina grannars köksavlopp.


Trevlig överraskning.


Efter sju sorger och åtta bedrövelser, två besök av Örestads bevakning och ett av JiMa Högtryck så ser det numera ut så här i mitt kök;


  

Den gamla golvlumppappen (eller vad det nu har varit?) är blöt och geggig. Bilden visar, trots allt elände, ändå upp ett ganska så städat skick på köket. Det såg mycket värre ut igår kväll och i morse.


  

Visst är den spacklade, slipade och vitmålade väggen vacker när den blivit nedstänkt av avloppets kaskadkräkning?


Varför kunde inte allt gegg kommit på denna väggen istället? Den ska ju gömmas för omvärlden bakom reglar och gips.


Ursäkta bildkvalitén, men bilderna togs med min iPhone 3Gs eftersom min andra kamera inte ville följa med och se förödelsen. 


Nu får eländet torka, och sen är det väl bara till att ta nya tag snart igen.


Suck.


Av Niklas Herrström - 2 mars 2011 23:33

Nu så börjar det likna något! I eftermiddag/kväll så har jag målat sista varvet i köket. Okej, kanske att andan faller på och får mig att måla en gång till. Kanske.


Kanske händer det i hallen också.


Kanske.


Men först ska jag städa undan lite, och sedan börja med golvläggningen! Underbara trägolv! Det kommer blir riktigt fint. I köket alltså.


I hallen blir det klinker. Ja, i hela hallen. Jag fick beslutet fattat åt mig, vilket var bra. Då slapp jag spendera några veckor till med att fundera och fundera, för att sedan komma fram till samma resultat. Gammal är äldst. Eller - erfaren är klok.


Nåväl. Först blir det golvläggning i köket. Jag fasar lite för hur jag ska få bort köksavloppet. Eller, det som återstår av köksavloppet. Jag "demonterade" vattenlåset och lite till igår. Överilat? Ja, antagligen. Förlösande? Ja - mycket! Mer om det längre ner.


Efter golvläggning, och vad därtill hör (avlutning och oljning, golvlister, målning av desamma), så ska jag regla upp väggen (tror jag) och sedan dra lite elkablar och montera gips. Sen upp med köksinredningen, dit med bänkskiva, kakla och sedan in med vitvarorna.


Det känns som en bra arbetsordning. Kan komma att revideras (känns onekligen så med tanke på min minimala erfarenhet av köksrenoverande).


De nu målade väggarna såg ut så här innan jag började:

  

  


  


  

Nu ser de ut så här:


  
Vitt, vitt, vitt. Underbart vitt!


Inte lika vitt (med tanke på den högra delen), men fint ändå!


Vitt! Åh! Underbara "vita färg"!!


   

Finns det något som är mer fantastiskt än vitmålade och släta väggar? Ja! När dessa väggytor förenas i hörn! Oj oj oj! Läckert stramt och stilfullt! Att se de räta vinklarnas samspel under ett täcke av vit färg....det är allt något det! Okej, jag överdriver en aning, men det är extra vackert i vinklarna!


Avloppet tänker du (antagligen inte, men nu gör du nog!) - vad hände nu med det?


Så här såg det ut:

  

  

Så här ser det ut nu (efter att jag råkade vila foten lite för hårt mot det igår):

  


Inte visste jag att det var så illa...

Ovido - Quiz & Flashcards