life-begins-in-malmoe

Alla inlägg den 21 februari 2011

Av Niklas Herrström - 21 februari 2011 23:40

Arbetsinsatsen i hallen fick mig nästan att vilja ge upp för dagen och vila, men eftersom jag redan vilat idag (säkert mer än tio minuter dessutom) så tänkte jag att det var lika bra att måla taket i köket.


Sagt och gjort. Ett färdigmålat tak senare så var det ju "bara väggarna kvar"; en tanke som fick mig att ignorera den där lockande känslan av att vilja lägga mig ner på en mjuk soffa. Lika bra att få det överstökat.


Kroppen belönade mig efteråt. Frisättande av någon välmenande substans, och allt slit kändes genast väl värt all tid och möda.


Imorgon blir det inget jobbande, och inte heller på onsdag. På torsdag är det möte i vår Brf, så den kvällen är också spolierad. Fredag? Nä, då blir det ett besök på landet (Annestad). 


Skönt att veta att helgen är räddad!


Glömde visst bort söndag. Då är det kalas.


Tur att lördagen är obokad!


Må väl!


  


  

Det ser lite flammigt ut, men torrare och blötare färg kontrasterar hyfsat bra. Sen ska det ju målas en vända till, och sedan en gång till. Kanske två. Jag lär verkligen känna alla skrymslen i lägenheten väl efter allt målande.


  


  

Spacklet belönade mig med att släppa när jag målade på det. Gör om - gör rätt!


  

Förnedrande...

Av Niklas Herrström - 21 februari 2011 23:29

I eftermiddags åkte jag inom Hornbach och köpte dörrfoder till vardagsrumsdörren. På Hornbach finns det, bland mycket annat, en mycket bister och nogräknad man; han som vaktar utfarten från drive-in-brädgården. Sannolikt är de flera stycken som turas om, men han är verkligen nitisk när han bedömer om kunderna har rätt saker med sig (på centimetern när) eller om de har lyckats gömma undan något extra. Tilläggas ska att det mesta "där ute" (på brädgården) är av ganska så väl tilltagna mått, så det är inte särskilt lätt att lyckas smyga med lite extra. Jo, visst, i vissa fall kan det ju vara det, men ärligt talat - är det många svenskar som ens hade försökt att stjäla? Tja, kanske fler än vad jag tror...?


Hur som haver så bar det iväg hem för att sätta igång med att såga till och montera det nyinförskaffade dörrfodret.


Det började bra. Jag hade nämligen kommit på (ungefär någon gång de senaste 48 timmarna) att jag skulle köpa material till alla tre delar av dörrfodret. Från början hade jag nämligen bara tänkt köpa till två, men eftersom det antagligen hade sett lite lustigt ut med omaka delar så kom jag strax fram till denna insikt.


Kontentan av detta var att jag redan hade fogat fast och "målat in" den kvarvarande delen av dörrfodret;


På bilden syns det till höger om dörren.

   


Nu fick jag först operera bort denna del innan jag kunde sätta upp de tre nya delarna.


  

Del 1 på plats.


  

Fastnaglad mot väggen.


Geringslåda är inte dumt att ha. Old school!


Överliggaren som översittaren *host host* ofta kommer att passera under...


  

Voilà! Bara till att måla.


Skapa flashcards