life-begins-in-malmoe

Alla inlägg den 31 januari 2011

Av Niklas Herrström - 31 januari 2011 21:33

Igår orkade jag inte skriva något, och ikväll är det nästan lika "illa".


Hur som helst så revs nästan hela köket igår. Visst, det låter lite väl dramatiskt, men det är ju ungefär vad som hände.


  

Dagens arbete började med strålande solsken och en viss nervositet.


  

Köksinredning efter tömning och "avklädnad" av luckor. 


  


  

Nedräkningen börjar närma sig sitt slut..


Det enda(!!) och ytterst väldisponerade (sarkasmen flödar) underskåpet. Vik hädan!


  

Stopp i avloppet är snart ett minne blott.


Mjukstart med rivning av högskåpet.


  

Simultant arbete med rivning på två fronter samtidigt (därav simultant); tapeter och köksinredning - i en salig röra.


  

One down - resten kvar.


  

Högskåpet var, som allt annat i lägenheten, välförankrat. Någonstans känns det som att allt jag gör inte riktigt håller måttet vad gäller stabilitet...inte i jämförelse med hur de byggde förr.


  

Bakom kaklet döljer det sig saker...bl.a. ett tomrum.


Och ett - mynt! Oväntat? Nej, inte direkt. Har hittat mynt i vardagsrummet, hallen och köket. Två mynt i köket faktiskt. Det kanske döljer sig en större skatt under vaskskåpet? Eller finns det kanske ett lönnfack i hallen? Hoppas kan jag ju alltid, men med tanke på att de upphittade mynten tagits ur bruk för längesedan, så har väl en potentiell skatt inte något värde den heller!


Ner med kaklet! (Vid det här laget har överskåpen redan försvunnit, dvs. rivits ner, och eftersom jag i min iver över att riva inte hunnit fotografera, så konstaterar jag krasst att så är fallet).


  


  

  

  

Städat och klart! "Bara" underskåpen kvar.


  


Jag kanske ska nöja mig så här? Måla väggarna och vara nöjd sen?

Dagens kabel:

Diskbänksbelysningen försvann. Kan någon säga hur? Som fågeln ur sin bur (nåja, kanske inte riktigt).


Jag är smått imponerad av den i efterhand ditsatta armaturen. Eller, inte av själva armaturen i sig, utan snarare på hur liten individen måste varit som tråcklat in kabeln i den platsbyggda köksinredningen.


Detta är alltså inne i kryddhyllan - bakom kryddbehållarna. Höjden är väl ca 10 cm kanske. Inte mycket plats att dra kabel och banka dit klämmorna på.


Införskaffande av polygrip och en större skiftnyckel, och sen ska blandaren separeras från vattenrören och diskbänk med skåp för evigt avlägsnas från sin nuvarande plats.


God natt!






Skapa flashcards