life-begins-in-malmoe

Alla inlägg den 28 januari 2011

Av Niklas Herrström - 28 januari 2011 21:50

Dagens fritid inleddes med ett besök på Sysavs anläggning strax utanför Bunkeflostrand (ja, eller i utkanten av Malmö om man så vill). Badrumsskåpet och "kommoden" förpassades till sista vilan i varsin container. 


Därefter åkte jag hem för att fortsätta det oorganiserade avvecklandet av ytskikten i köket.


Reflektion; hur ska jag reda ut hela äventyret med att riva köksinredningen (nåväl - det klarar jag nog) och sedan på något mirakulöst sätt bygga upp allt igen (nej, inte samma inredning!)? Svårighetsgraden hoppade nyss upp ett tjog hack på komplexitetsstegen...


  

Dagen efter dagen före...dvs. där jag slutade igår.


  


Jag började där jag slutade igår, nämligen med att ta hand om den avfrostade frysen. När smältvattnet, i den på golvet stående långpannan, förpassats till vasken (den diskho där vattnet fortfarande rinner undan) så var det "bara" till att dra ut kyl-/frysskåpet. Jodå. Eftersom döda ting tydligen kan ha en egen vilja så valde golvmattan att "lägga sig i", vilket innebar att den veckade sig och kilade fast kyl/frysen när jag skulle dra ut den från sin plats. Fram med kniven!


Skyll inte dammet på mig.


En kombinerad kyl/frys i vardagsrummet senare så gjorde jag en smått graverande upptäckt; utanpåliggande, omdragna vattenstammar. 

  


  


  

Eluttaget är åtminstone flyttbart.


Vågar inte riktigt gissa vad detta är. Svart "gojs" som fanns utsmetat lite överallt inne i kylskåpets ide. Klister? Mörk sirap? Smält och därefter stelnad choklad?


  

När jag väl fått en bit av golvet så gick det andra av bara farten. Tror att det tog ca 10 min att riva upp golvets alla lager (utom det understa. Ja, betongen borträknad. Det lagret (och betongen) sparar jag för framtida generationer. Och för att få en jämn nivå på det nya golvet. Men mest för framtida generationer. Betongen sparar jag också för att slippa ha köket i tvättstugan. Blir för jobbigt att behöva boka tid för att få vara i köket, och dessutom så kan jag inte vara där så särskilt ofta eller länge).


Mer golv. Hallens underbart vackra furuimiterande plastmatta låter jag dock vara. Utom vid entrédörren. Där ska den bort. Du får se senare...(inte idag dock).


  

Bakom spisen. Ganska ointressant, så när som på ett par popcorn som poppat ner sig någon gång (Lina?)


  

I spisens förlängning skymtar de skivor som låg under två lager plastmatta. Elände!


Nu går jag händelserna i förväg lite. Jag tänkte att köket skulle få en mer säregen prägel. Efter att ha gjort vid väggar och tak i 3½ rum (så nöjd jag plötsligt kände mig när jag kunde skriva så!) så har jag börjat tröttna på vitt (a.k.a. S 0500-N). Varför inte en klatschig tapet för att liva upp lite?  

  

  

  

Lite heraldik har väl aldrig skadat?


  

Nä, jag hoppar nog den trots att den är i relativt välbevarat skick. Det får bli S 0500-N här också med tiden (typ i nästa vecka...eller veckan efter).


  

Kvällens arbetsinsats är genomförd, och det mesta är uppsopat och förpassat till sopsäcken. Klockan var ungefär 20.10 och Sveriges handbollslandslag hade ganska nyligen inte räckt till mot Frankrikes dito. 


Ridå.



Ovido - Quiz & Flashcards