life-begins-in-malmoe

Alla inlägg den 15 januari 2011

Av Niklas Herrström - 15 januari 2011 23:01

"Sista utposten" utgörs av ett schabrak modell större; den platsbyggda garderoben. I sann bevarande-anda tänkte jag från början att jag skulle behålla den. Kanske var den inte så snygg, och inte heller särskilt rymlig eller praktisk, men lite tidsenlig måste den väl ändå kunna kallas (kanske)? Bevarandevärdet borde väl vara ganska så högt (tveksamt?). Efter en lång stunds funderande (ett år) så har jag kommit fram till att den ska bort. Ja, jag vet, det är tråkigt - men vad göra? Den är helt enkelt inte bra! Jag är annars en vän av bevarande av snygga och tidstypiska byggnadsattribut, och då framförallt i 1900- till 1930-tals hus. 


  

"Skåpet" tömt på sitt innehåll.


Vad skådar mitt öga? Ett "härligt" gammalt golv från 1940-talet!


  

Slakten har börjat. Skåpet är inte längre fastsatt mot tak eller i vägg. Imorgon ska jag dela på det i lagom stora delar (hur nu det ska gå till?!).


Beslagen ja. Så här ser de ut;

  

  


Efter att alla golvlister, kablar och lösa bitar av strukturtapeten är borta så ser hallen ut så här (klockan var då ca 1930 och jag ville hellre kolla på handboll än att ge mig på att dela på "skåpet". Dessutom tyckte jag synd om grannarna);


Steg 1


"Vacker" tapet (hoppas att de som bott med den tyckte så åtminstone!). 


  

Steg 2 - väven ger med sig.


  

Steg 3 - nu så!


  


Back to work tomorrow!

Av Niklas Herrström - 15 januari 2011 22:49

On and on we go!


Förutom porttelefonsvararen så sitter bl.a elmätaren och säkringsskåpet på en av väggarna. Detta tänker jag dock inte flytta på.


När jag skulle byta badrumslampan blev jag tvungen att även dra om kabeln från eldosan till lampsockeln. Dosan satt dold bakom ett doslock (precis som de brukar göra), vilket i sin tur var dolt under strukturtapet och, som det visade sig, riktigt gammal tapet. Med ett ingrepp med kirurgisk precision (*host host*) så blottlade jag doslocket och genomförde operationen. Om inte alltför lång tid är doslocket återigen dolt för presumtiva betraktare.


 

I sann spartansk inredningsanda så skapade jag, impulsivt, ett nyckelskåp modell kompakt.  En helt frilagd upphängningsanordning, med plats för ca 6-8 nyckelknippor (av bilden och proportionerna på motiven att döma) - enkelt monterat i förborrat och pluggat hål i väggen. Dessutom är det ett miljövänligt alternativ; materialet är återanvänt från fastsättningsanordningarna till - just det - golvlisterna!


Hatthyllor/klädupphängningsanordningar brukar vara så skrymmande och inte sällan ganska fula. Ärligt talat; hur ofta ser man en "hatthylla" (den används väl sällan som pausplats för hattar nuförtiden?) som är stilren och snygg (och lite praktisk också...men bara lite)? Nä - precis! Jag designade min egen. Återigen; miljövänlig fabrikation! Fungerar ypperligt till jackor, rockar, hattar, halsdukar etc.


Av Niklas Herrström - 15 januari 2011 22:29

Efter några minuters fotodokumenterande av hur hallen såg ut innan det jag ska utsätta den för, så satte jag igång med just det; utsatte hallen för lite..."lättare justering".


När golvlisterna är borttagna ser det ut som det gjorde efter samma aktivitet i sov- och vardagsrum; naken och instängd betong, delvis söndervittrad och delvis beklädd med gammal, gulnad tapet.


Innan jag kom så långt så att golvlisterna (mirakulöst nog väldigt lätt) tagits bort, så möttes jag av dubbla lister; en lite modernare kvartsstav i, vad det verkar som, någon form av plast (??) och sedan en mer konventionell variant i trä. Behöver jag skriva att en del av trävarianterna återigen satt fast med, de för golvlisterna välbekanta, rejäla spik?


Plastlist up close.


  

Som grädde på listmoset så satt det fast gamla inmålade telefonledningar. På vissa ställen var det dessutom fler än en ledning. På delen som bilden ovan visar var det nog fyra olika kablar fastspikade/-målade.


Kabel, kabel, kabel och åter kabel.


Det var inte bara på bredden som kablarna var dragna. Även på höjden hade de, likt murgröna, klättrat och satt sig fast med sina hullingar (eller spik, som det heter på "kabelspråk").


  

På väggen sitter min bruna, fina porttelefonsvarare. Nämnde jag att den är ansluten med en kabel?


  

Inte vilken kabel som helst. En friklättrare, som smugit upp raklång längs med väggen. Döm om min förvåning...


...när porttelefonsvararen fungerar trots att kabeln inte längre gör det. Mystiskt!




Av Niklas Herrström - 15 januari 2011 22:20

Idag började jag på allvar att "demontera" hallen. Faktum är att jag faktiskt ska demontera en del av den, men mer om det senare.


Nuförtiden känner jag mig på gränsen till rutinerad, så själva underarbetet går ganska mycket på rutin, och "sen är det ju bara resten kvar" (jag lovar att det känns så nu, men någon gång när jag står där och slipar eller målar så kommer jag vara trött på eländet!). 


Hur som helst - here goes;


Hallen i mitten av eftermiddagen (och så som den egentligen sett ut sedan jag flyttade in - med undantag för lampan som jag köpt)

 


 


 


 


Värt att notera är den fabulöst vackra och tidlösa plastmattan med furugolvsimitation. Den skänker verkligen ögat en avslappnande och njutningsbar upplevelse (NOT!). 

Skapa flashcards