life-begins-in-malmoe

Direktlänk till inlägg 2 juni 2010

Nuet är den framtid som dåtiden skådat.

Av Niklas Herrström - 2 juni 2010 21:57

En kort arbetsvecka är slut. Endast tre dagar denna vecka. 52 plustimmar på flexkontot, vilket är en utökning med fyra timmar från förre veckans "jobbmaraton".


Vilken vecka det varit! Tyvärr i en tämligen negativ bemärkelse. Min arbetsplats/-situation är inte vad den en gång varit. Turbulens och intensivitet är numera konstant förekommande tillstånd i vardagen. Jag minns den tid då jag precis börjat på mitt jobb. Några månader (eller närmre ett halvår när jag tänker efter) förflöt utan att jag kände en tillstymmelse till stress, orimlig arbetsbelastning etc. Timmarna segade sig fram. Minuterna kändes nästan oändliga ibland. Rörde klockans visare sig verkligen framåt? Ibland undrade jag nästan hur jag skulle stå ut? Trivdes jag? Allt var så nytt. Flexkontot ekade tomt. Det var till och med så "illa" att jag fick "låna" tid av företaget. Minus (!!) på flexkontot. När hände det senast? Ja just det - för drygt fyra år sedan.


Det nyss författade stycket visar på en tid som bjärt står i kontrast till, framför allt, det senaste året. I höstas arbetade jag ganska många, och högintensiva, timmar övertid. Kvartal ett har varit lugnare, nästan lite väl lugnt och händelsefattigt.


Det börjar ordna upp sig nu...


Allmänintresset för min arbetssituation är antagligen noll och inget, men har du läst så här långt kan du lika gärna läsa lite till.


Jag anar en ljusning i den mörkare delen av jobbtillvaron. Nog så.



Framtiden. Denna tidsrymd fylld av oändlighet och oförutsägbarhet. Framtiden. Denna tidsrymd fylld av hopp och förväntan.

Framtiden. Denna tidsrymd fylld av mycket, men inte ofta analyserad i inlägg på denna blogg.


Framtiden. Ikväll gästspelar du, och huvudrollen är nästan din (huvudrollen är så klart min! Det är ju trots allt min blogg). 

I framtiden är det omöjliga möjligt. I framtiden ger arbetslöshet arbete. 


Tänk - att jag inte kommit på det tidigare!


Nästan lite smått genialiskt.



Må väl i den ljumma sommarnatten.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas Herrström - 1 augusti 2011 11:29

Helgen har inte spenderat särskilt mycket i köket, men i lördags började jag montera det jag köpt på IKEA i fredags kväll. Ja, jag vet; vem besöker IKEA en fredagkväll? Tydligen väldigt, väldigt många!   Innan jag begav mig ut för fotbollsmatch m...

Av Niklas Herrström - 31 juli 2011 23:56

I fredags kom så elektrikern och kopplade in häll och ugn. Han fick också dra om de kablar som jag, idiotiskt och oförsiktigt nog, hade borrat av i min iver att sätta upp reglar på väggen. Ett smärre mirakel gjorde att jag inte fick flera hundra volt...

Av Niklas Herrström - 26 juli 2011 01:28

Dagen har varit lång, och relativt händelserik.      Jag köpte en köksblandare, som jag ivrigt packade upp. Det blev en missräkning med vattenanslutning, så jag fick köra ut till Svågertorp ännu en gång och handla två 10/15-nipplar på Bauhau...

Av Niklas Herrström - 25 juli 2011 00:47

Alltså. Nu är det riktigt skönt att vistas i köket. Bara att kika in skänker en lyckokänsla till mitt hårt prövade sinne.    Ett stort tack till Veronica som ombesörjde lån av sticksåg och hjälpte mig med det spännande, och stundom smått förtvivl...

Av Niklas Herrström - 18 juli 2011 19:29

Nu har det hänt grejer! I vanlig ordning; varför har jag inte gjort detta tidigare? (okej, den frågan har faktiskt ett bra svar; jag har haft fullt upp med att sätta upp och ta ner skåp, eller om det var ta ner dem för att sedan sätta upp dem igen..?...

Ovido - Quiz & Flashcards