life-begins-in-malmoe

Alla inlägg den 31 maj 2010

Av Niklas Herrström - 31 maj 2010 21:24

"Vår bästa tid är nu!"


Så låter en strof ur en inte helt obekant sång. Årstiden Våren håller säkerligen med; Vårens bästa tid är verkligen nu (frågan är om det inte är på gränsen till försommar?). 


Denna fantastiskt underbara årstid när alla blad gradvis slår ut, för att sedermera låta blommor i ett oändligt antal färger och former slå ut och sprida sin väldoft över oss, sommarhungrande, nordbor. 


Förutom ovannämnda fröjder måste jag beskriva ett otroligt fint tillstånd. En tidpunkt som inte överträffas av något annat än möjligen dess raka motsvarighet, vilken befinner sig  i andra änden av det tillstånd i vilket vårdag- och höstdagjämningarna försätter dygnet i.


Min vokabulär räcker inte till för att beskriva det skådespel som i detta nu råder utanför mitt köksfönster (ja - utanför mina andra fönster också). Magi borde kunna beskriva det, men det känns för svagt. En troende kristen tycker säkerligen att det är Guds nåd som ger oss detta fantastiska kvällsljus. Detta ljus som uppstår i samband med att en viss stjärna, också känd som Solen, försvinner ner i Köpenhamn (eller, om du så vill, nedanför/bakom horisonten). Ta chansen! Ut! Njut! Ett skådespel utan dess like utspelar sig kväll efter kväll (om det är mulet måste du ta dig upp på några kilometers höjd. Skådespelet finns där också!). Som fotograf kan jag inte bli annat än fullkomligt, och barnsligt, lyrisk ("bli till mig i trasorna" är väl också en "passande" benämning)!


Carpe diem i all sin ära, men carpe vesper - DET är något att testa!


Bilderna nedan är tagna med ca fem minuters mellanrum:


  

  

  

Må väl!


Av Niklas Herrström - 31 maj 2010 18:55

Det finns rapsfält....och så finns det rapsfält!!


Klicka på bilden.


  

Ovido - Quiz & Flashcards