life-begins-in-malmoe

Alla inlägg den 27 mars 2010

Av Niklas Herrström - 27 mars 2010 02:10

Jag tänker inte provocera med något formulär för omröstning om finaste sovrummet.


Jag konstaterar sonika att jag är väldigt, väldigt, väldigt nöjd med det resultat jag åstadkommit (narcissism är verkligen på sin plats efter det utförda arbetet!)!


Först kommer mäklarens bild från prospektet jag fick i handen när jag tittade på lägenheten i oktober 2009. 


Märk väl att fotografen använt ett objektiv med extrem vidvinkel (antagligen på fullformatskamera - dessutom!).


Min bild är också tagen med ett objektiv med extrem vidvinkel (dock på APS-C-sensor. MEN - jag har åtminstone köpt objektivet (vilket kommer möjliggöra många storslagna fotografier framöver))!


  

Det var nog inte så fel att ge sig i kast med renovering trots allt?


Må väl!


Nästa projekt - vardagsrummet!


Av Niklas Herrström - 27 mars 2010 01:49

Så fortsätter redovisningen av sovrumsrenoveringen med lite bilder från arbetet med golvet.


Ett helt fantastiskt golv!


  

Ännu mer fantastiskt golv (varför - åh varför - bytte jag ut det??!).


Översta lagret plastmatta är sönderskuren, hoprullad och väntar på att få bege sig ut på en resa till tippen, a.k.a de sälla jaktmarkerna.


  

Ersättaren har anlänt! 


Under det översta, och "snyggaste", lagret väntade fler "lik" på att få transporteras till krematoriet. Totalt blev det fyra lager av tre mattor, eftersom matta nr två var lättast att riva sönder i två olika lager. Mattkniv och skruvmejsel kan varmt rekommenderas!


Nästa lager på väg upp!


Det blev en del att slänga...


De gamla golvlisterna "had to go", och fick avlägsnas med sällan skådat våld från hammare och mejsel, och sedermera även från Herr Kofot.


Detta är anledningen till övervåldet mot golvlisterna; 4-tums, handsmidda, spikar. Overkill i dubbel bemärkelse!


Golvläggningen tog, äntligen, sin början. Första brädan kändes aningen ynklig.


Ett paket med bräder på plats. Jag hade fortfarande inte fått in "snitsen" riktigt.


Två paket - and closing!


Bit för bit närmar golvet sig andra sidan rummet.


Riktigt nära nu!


Sista brädan fick klyvas.


  

Klyvning in action.


Inte helt oävet!


Avlutat golv.


Inoljat golv.


Grundmålade golvlister på plats.


Färdigmålade golvlister.


Up next - comparison! 

Av Niklas Herrström - 27 mars 2010 01:21

Så har dagen/natten äntligen kommit där jag kan njuta av att vara färdig med sovrumsrenoveringen.


I natt ska jag sova i min, relativt, nya säng i mitt nyrenoverade sovrum - för första gången!


Det är säkert en del av er som undrar vad jag egentligen har sysslat med eftersom jag har tagit sådan tid på mig att bli färdig? Jag har tyvärr inget bra svar på denna, eventuella, fråga.


Jag hoppas att ni istället kan nöja er med att, i kronologisk ordning, få se hur sovrummet förändrats; från tillträdesdagen 13 november 2009 till dags dato 27 mars 2010.


  

Detta var en av de första bilderna jag tog i lägenheten. Syftet var dels att kunna visa upp lägenheten på bloggen, men det fanns också ett dokumentärt syfte med fotograferandet. Resultatet av den sistnämnda ambitionen åskådliggörs i detta och nästföljande inlägg.


  

Jodå - denna finns kvar. I oförändrat skick.


Vad gör man utan belysning i lägenheten? Lite halvmysigt, trots att lägenheten var näst intill tom. Några dagar senare tände jag värmeljus av en helt annan anledning - strömlöshet!


 

Jag som bara skulle riva ner tapetskarvarna...


Mer "misslyckad" skarvnedtagning.


  

Ännu fler skarvar nedrivna. Okej, jag tog lite extra när jag ändå hade ångan uppe.


  

Fullskaligt tapetkrig. 


    

En mycket kär vän som, till slut, skänkte mig en viss estetisk tillfredsställelse.


Mycket slipdamm blev det.


Estetik i renoveringsstöket.


Översiktsbild från mitt projekt med väggbeklädnad. Slätt och fint blev det!


Att få väggarna släta var, milt uttryckt, kantat av många, större och mindre, bekymmer. Ett av de mer nesliga var när Återställaren tog slut så där retligt nära målet.


Grundmålat.


  

Bonusomgång med spackling...


Mer måleriarbete. Det börjar närma sig nu...


Färdigmålat!


Nästa inlägg behandlar arbetet med golvläggningen.


Må väl!

Av Niklas Herrström - 27 mars 2010 01:13

Jag har, i ärlighetens namn, varit riktigt dålig på att renovera klart sovrummet. Denna lathet(?) överträffas endast av oförmågan att skriva inlägg här.


Eftersom klockan är "mitt-i-natten" så nöjer jag mig med att lägga upp lite bilder från mitt arbete med golvlisterna.


Enjoy! 


Grundmålade golvlister.


  


Färdigmålade golvlister. Endast eluttaget saknas (hittade det efter en stunds letande).

Skapa flashcards