life-begins-in-malmoe

Direktlänk till inlägg 9 februari 2010

Affekt

Av Niklas Herrström - 9 februari 2010 22:32

Jag borde inte skriva något. 


Jag vill däremot skriva. 


Det jag skriver kommer att tolkas (ännu mer nu efter det jag nyss skrev).


Egentligen har jag inga bekymmer och inget konkret att skriva av mig kring eller beklaga mig över.


Varför då denna, ovanstående, inledande mening?


Ärligt talat så vet jag inte... 



Turbulens har präglat mitt liv de senaste två åren. Verkligen. Turbulens. Kanske dags att överlägga med Världen och nå konsensus? Jag kan ju trots allt inte bära hur mycket som helst på mina axlar. Är konsensus en utopi? Har jag fastnat i vinkelvolten? 


Varför skriver jag om detta? Jag mår ju bra, och har inga bekymmer (nåväl, inga stora bekymmer. Snarare bekymmer som rör vad jag ska ta på mig för kläder på morgonen, om jag ska köpa ett nytt objektiv till min kamera osv.).


Varför ska jag så frön i andra människors medvetanden om att jag

skulle ha bekymmer? Det vill jag inte. Sannolikt är nyttan med detta inlägg snarare att låta hjärnan vila. Den väger, i skrivande stund, ca 100 kg (här vill jag inflika en uppmaning till min, slarviga, omvärld; försök uttala ordet kilogram nästa gång du ska referera till en vikt i enheten kg. Det heter inte "Jag väger 80 kilo", vilket, näst intill, alla säger. 80 kilo... - vad?! Kilo betyder tusen, därav ord som kilogram, kilometer, kiloton osv. Så, snälla, försök! (här vill jag sända en tanke till Nils Herrström, som för övrigt var en väldigt intelligent man! Släktband? Javisst!)). Åtminstone känns den väldigt tung. Förhoppningsvis är den nedbantad imorgon. Hur ska jag annars orka lyfta huvudet från kudden?


Analytiska förmåga. Jag tänker sticka ut hakan och våga påstå att jag är ganska analytiskt lagd. Hyfsat smart faktiskt. Jag kan en hel del saker. Väldigt, väldigt många onödiga (eller till synes onödiga), men också ett litet antal bra, saker. Nu hör ju de senaste sakerna inte riktigt hit. Det handlade om analytisk förmåga. 


Jag har ingen analytisk förmåga längre. Den är omintetgjord. Utbränd. Tömd. Borta. Saknar jag den?


Nej, jag mår inte dåligt (ta nu inte detta som ett "rop på hjälp" eller liknande former av sökande efter uppmärksamhet!). Jag mår verkligen inte dåligt. 


Jag mår.




Att författa i affekt har sina för- och nackdelar. Sannolikt författar jag alltid i någon sorts affekt, men extremvarianterna brukar föra med sig tämligen "intressanta" inlägg. Jag önskar att jag inte skrev när jag är i ett sådant sinnestillstånd, men någonstans, som en sorts sjuk avart, har jag en stark böjelse för affektinfluerat författande (åtminstone när det gäller mitt eget författande. Nåväl, andras författande kan ju också bli, mer eller mindre, intressant då de skriver i affekt). Hur som haver kan jag, så klart, inte ta bort detta inlägg. 


Hur skulle det se ut?



Nu väntar sängen innan en ny, och väldigt händelserik och intressant, arbetsdag tar vid. 


Må väl. Det tänker jag göra!


 
 
Ingen bild

ma

13 februari 2010 21:44

Var inte så negativ! Det är klart att du har analytisk förmåga fortfarande - varför inte? Lägg inte så mycket tid på hur andra mår utan bry dig om dig själv! Du har ett liv. Du har en lägenhet. Du har ett jobb. Du har en massa vänner. Du är fantastisk! Må gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas Herrström - 1 augusti 2011 11:29

Helgen har inte spenderat särskilt mycket i köket, men i lördags började jag montera det jag köpt på IKEA i fredags kväll. Ja, jag vet; vem besöker IKEA en fredagkväll? Tydligen väldigt, väldigt många!   Innan jag begav mig ut för fotbollsmatch m...

Av Niklas Herrström - 31 juli 2011 23:56

I fredags kom så elektrikern och kopplade in häll och ugn. Han fick också dra om de kablar som jag, idiotiskt och oförsiktigt nog, hade borrat av i min iver att sätta upp reglar på väggen. Ett smärre mirakel gjorde att jag inte fick flera hundra volt...

Av Niklas Herrström - 26 juli 2011 01:28

Dagen har varit lång, och relativt händelserik.      Jag köpte en köksblandare, som jag ivrigt packade upp. Det blev en missräkning med vattenanslutning, så jag fick köra ut till Svågertorp ännu en gång och handla två 10/15-nipplar på Bauhau...

Av Niklas Herrström - 25 juli 2011 00:47

Alltså. Nu är det riktigt skönt att vistas i köket. Bara att kika in skänker en lyckokänsla till mitt hårt prövade sinne.    Ett stort tack till Veronica som ombesörjde lån av sticksåg och hjälpte mig med det spännande, och stundom smått förtvivl...

Av Niklas Herrström - 18 juli 2011 19:29

Nu har det hänt grejer! I vanlig ordning; varför har jag inte gjort detta tidigare? (okej, den frågan har faktiskt ett bra svar; jag har haft fullt upp med att sätta upp och ta ner skåp, eller om det var ta ner dem för att sedan sätta upp dem igen..?...

Ovido - Quiz & Flashcards