life-begins-in-malmoe

Alla inlägg den 10 januari 2010

Av Niklas Herrström - 10 januari 2010 18:48

En händelserik helg senare har det så blivit söndag kväll. 

Dags att summera;


Helgen började redan vid lunchtid i fredags. Arbetsåret har mjukstartats med två halvdagar, och följdaktligen har hemgång skett redan vid lunchtid både torsdag och fredag. Årets första vecka har levts efter devisen "Man ska inte rusa en kall motor". Kanske öppnar jag spjällen för fullt imorgon och låter turbon ge mig full kraft? Eller så startar jag endast en till av cylindrarna och låter ytterligare en ny starta i takt med att en ny vecka börjar? På så sätt är jag i full gång lagom till dess att skolungdomarna har sportlov. 


Eftermiddagen i fredags började med en lång näsa när gymmet, av någon outgrundlig anledning, bestämt sig för att luras med missvisande träningsscheman. Bowling och ölhävande med Veronica på Entré fick kompensera och visade sig bli en bra genomkörare; kramp i låret och träningsvärk i armböjarmuskulaturen. Dessutom ytterligare träningsvärk i mage och övrig "skrattmuskulatur" efter alla dråpliga händelser som utspelade sig under den timme som vi orkade bowla. Ölhävning och bowlande är minsann ingen dålig träning! 


Gårdagen började med fruktan för det kalla vädret, eller snarare fruktan för att det skulle vara väldigt kallt. Anledningen var att skridskoåkning stod på schemat. Farhågorna besannades, vilket främst kan tillskrivas vindens kylande effekt. Mer om det senare.


Efter träning i Lund bar det av till "landet" för kaffedrickande och upphämtning av skridskor och skridskoåkerska. Lite kaffe och kattdebacle senare kom vi så iväg mot Malmö. Rättelse; vi trodde att vi skulle komma iväg mot Malmö. Höger framdäck hade ofint nog släppt väder och såg allmänt trött ut där det var nersjunket i snötäcket. Ett rekordsnabbt depåstopp senare var det trötta däcket förpassat till förvaringsutrymmet där det reservbetonade däcket tidigare befunnit sig i dvala. Bryskt att vakna upp till vinterväglag. Trots det rekordbenämnda däckbytet fick tårna sig en rejäl törn av kylan, varpå skridskorna aldrig lämnade bagageutrymmet. Istället blev det slutligen kaffe, "people spotting" och därefter Avatar.


Avatar. Tre miljarder kronor. 3.000.000.000 kr. För en film. EN film. En FILM!! Den enda trean som med självaktning kan nämnas i anslutning till Avatar är trean i 3D. Effekterna som denna trea symboliserar var tidvis enastående. Särskilt askregnet i slutet av filmen. Handlingen kan däremot diskuteras. Jag skulle kunna beskriva filmen som en pretentiös smörja, full av stormaktsfloskler och noll överraskningar. Dock avstår jag från detta. Jag nöjer mig med att konstatera att jättesmurfarna säkerligen gör sig bättre i 3D än i 2D. De filmtekniska framstegen lovar dock gott. Bra där.


Söndagen har spenderats inomhus. Nästan uteslutande. Med undantag för inköp av frukost. Det konstaterades omgående att vinden tilltagit sedan gårdagen. Däremot var termometerns minustecken kompletterat med ett stående dito. 


Efter en trög start på dagen hamnade jag så i, det blivande, sovrummet. Jag kan stolt(?) informera om att samtliga väggar härmed är spacklade, slipade, "återställda", kompletteringsspacklade, slipade och slutligen grundmålade.

"-Får man slänga sig med en svordom? Man får det? Tack!"

"-Fy FAN vad skönt!" 


Jag vågade mig utanför huset ytterligare en gång idag, nämligen vid 19-tiden. Att jag bemödade mig med att sticka ut näsan var av den enkla anledning att jag kände ett växande behov av att få sträcka ut lite, och samtidigt få lite frisk luft. Min medkombatant (utan betoning på tant) beslutade sig för att inte helga vilodagen, och då kunde jag inte vara, mycket, sämre. En rask promenad i Slottsstaden senare steg jag in i min lägenhet igen. Väl inne möttes jag av en omisskännlig doft. Receptorerna i näshålan fick min hjärna att tillåta att sinnena svällade över av känslor av välbehag. Doften av målarfärg hängde, likt en dimbank om hösten, tungt i lägenheten. Doften var, trots sin uppenbara tyngd, försvinnande lätt. Den vägde inte mer än ett paket strösockerrrr...(Ranelidskan nästlade sig vist in på ett hörn i mitt amatörmässiga "försök" till "renoveringspoesi"). 


Ny vecka imorgon. Vecka två 2010. Vad ska den föra med sig som, om möjligt, ska kunna konkurrera med vecka ett? Det återstår att se. Spännande!


Må väl.


      

Skapa flashcards