life-begins-in-malmoe

Alla inlägg under november 2009

Av Niklas Herrström - 19 november 2009 22:46

Klockan

Varför är klockan alltid så mycket? För mycket! Så känns det ständigt i min vardag. Mitt liv. Händelser passerar alltid så fort förbi. Arbetsdagen är slut redan innan den börjat. Jag hinner nätt och jämt sätta mig och logga in i EpiServer förrän det är dags att gå hem. Och vad har jag fått uträttat - egentligen? Lite fix här. Lite fix där. Idag har det varit möten från 0900-1715 och sedan lite mailande efter det och hemfärd i "ilfart". Tur att kvällen finns, även om klockan alltid är hopplöst mycket då också. Som nu. Snart 2300. Arbetsdagen blev som vanligt idag; 0700-1730, och sedan 1900-2100. Normalt? Nä. Men som klockan - mycket! För mycket!


Den enda gången på dygnet som klockan inte är för mycket är på morgonen, då den i vanlig, cementerad, naturlagstiftad och orubblig ordning är för lite.


Imorgon, och resten av helgen, är det Malme/Malmö/Malmoe som gäller! Måla taket är ju alltid en start. Jag gillar att måla tak *intalar mig själv*. Jodåsåatteeeh...det ska bli väldigt skoj (när det är klart)!


Jag har hittat min soffbordsbok igen. Jag har varit av med den två gånger. Första gången var jag av med den hela livet till dess att jag hittade den. Det var nog ett par år sedan. Så då hade jag varit av med den i många år. Sedan tappade jag bort den igen, till dess att jag hittade den i Skansens souvenirshop i somras. Härlig känsla det där - att hitta något man varit av med länge (men inte lika länge som första gången, vilket ytterligare förhöjde känslan av nöjdhet. Då hade jag inte hunnit glömma bort att den fanns, vilket jag gjort innan jag hittade den första gången). Nu hittade jag boken igen, vilket egentligen innebär att jag varit av med den tre gånger(?). Nu ska jag i alla fall införskaffa den. Så att jag inte blir av med den fler gånger. Det känns lite halvdumt att bli av med samma sak tre gånger.


Nu ska den få tillbaka sin hedersplats. Den som den alltid haft. På soffbordet. Placerad enligt gyllene snittet.


Boken förresten, innan jag glömmer bort det, är skriven av ett otal författare. Egentligen är det inte ett otal författare, utan ett bestämt antal, men de är ovanligt många, och bör därför kunna sorteras in under den diffusa benämningen otal.



Soffbordet är jag för övrigt också av med... 




  

Boken. Den så berömt borttappade.



Av Niklas Herrström - 18 november 2009 22:13

Alltså.


Pernilla. 


Det är en tjej. Inte min tjej då alltså. Mickes tjej. 



MIN Pernilla är ingen tjej. Det är en fåtölj.


Hon är skön och elegant ändå! På sitt eget vis. Med sitt svarta skinn, sitt träfärgade skelett och sin kromade fot.




    



Pernillas skapare är för evigt en legend.


Bruno Mathsson - designikon.



Av Niklas Herrström - 18 november 2009 19:40

Såja. Nu har jag varit i lägenheten igen. Tredje gången i rad utan att göra någonting handgripligen. Egentligen är det "alla gånger i rad" utan att göra någonting. Det enda jag gjort var att riva ner 0,1x1,0 m tapet i fönsternischen i köket vid en tidpunkt då jag led av tillfällig sinnesförvirring (även känt som inspiration). Tapeten ligger kvar i fönsterkarmen, trots det faktum att en rulle med sopsäckar ligger blott två meter därifrån. 


Nåväl, helt handlingsförlamad har jag inte varit. Jag har faktiskt kört dit en del saker. Däribland Pernilla. Så klart! Av bilderna att döma kan man lätt bilda sig uppfattningen att jag föredrar att inreda mitt hem på ett tämligen spartanskt vis. Så är naturligtvis inte fallet, men jag gör som jag bestämt - skyndar långsamt! 


Ett skäl till att jag inte varit förmögen att uppbringa kraft nog att ta mig till Malmö stavas jobb. Arbete. I min enfald trodde jag att måndagens lansering av www.lkf.se (för vilket jag och mitt huvud ansvarade) skulle ge mig en lugnare och mer dräglig vardag på jobbet. Icke! Måndagen var förvisso ganska så lugn, men igår och idag är det precis som de senaste tre månadernas stressiga dagar; fyllda av en total avsaknad av struktur och ständigt springande i korridorerna, samtal som ska ringas/svaras på, e-mail som ska skrivas, delegering, dra i trådar, stämma av, fatta beslut. Härligt!! I love it! 


Bilder från söndagskvällen i lägenheten kan beskådas här nedan:

        


Av Niklas Herrström - 15 november 2009 10:37

Så, dags att bege sig till Staffanstorp och Byggmax. De verkar ha ganska så bra priser där, om man nu kan påstå att det finns bra priser på byggmaterial? Ibland känns det helt oskäligt dyrt, men vad göra?


Det är bara att hoppas på att jag får en dag fylld av inspiration och produktivitet. 


Det behövs för att släppa fokus från andra saker.


Fy fan.


Fy fan vad skönt att börja på ny kula!

Av Niklas Herrström - 14 november 2009 21:53

Så!


Dagen började med att jag var för trött för att komma iväg vid den tid som jag ursprungligen tänkt mig. 

Därför landade jag i Malmö först runt 12, och lastade bara ur min stereo och gick sedan på "fönstershopping" i några möbel-/vintage-/60-talsbutiker :)


En fyrakulorsglass på Lilla glassfabriken senare så tog jag mig i kragen och lastade ur mina attiraljer och kliade mig därefter i skalpen och funderade kring vad jag sen skulle göra.


Följden av detta blev en resa till Hornbach=>Bauhaus=>K-Rauta=>ÖoB=>Bauhaus=>Ikea och därefter "middag" på BK "hemmavid".


In i lägenheten igen och skruva ihop köksbordet. 


Sen kom inspirationen!


Nu finns det mer klara visioner om vad jag ska ta mig för med lägenheten.


Härligt!


Nu har jag en plan inför morgondagen. 


Det blir tidigare uppstigande imorgon!

Av Niklas Herrström - 14 november 2009 09:51

Med nycklarna i min besittning ska jag äntligen även ta lägenheten i besittning. 


Nyckelknippan är ju en "mardröm" för en nyckelfetischist som jag. Okej, jag är det inte längre, men efter att ha strukturerat nycklar och låsscheman för drygt 2000 lägenheter så blir även jag skadad...


Låsbyte nästa ;)


Iväg till Malmö nu alltså!


  



Av Niklas Herrström - 13 november 2009 21:21

Sitter och laddar med Phish food och mp3. 


Imorgon bitti ska bilen fyllas, och sen bär det av för depåstopp i Lund för att fylla på med ännu fler saker. Därefter blir det lägenheten.


Lampor känns som en given sak att börja med. Och kaffebryggaren! Och Brunos Pernilla får också följa med så klart! Jag måste ju sätta mig på henne när jag ska fundera. Pernilla - hon är bekväm minsann!


Stereo och högtalare är också ett måste så jag kan lyssna på musik när jag strosar runt i lägenheten. Strosar? Jag menar..eh...målar? Känns som det kommer bli lite lågt tempo i början. Måste ju samtidigt ta igen mig efter fem månaders slit med webbplatsen och marknadssystemet. Titta in på www.lkf.se på måndag!


Verktygslåda, skruvdragare och slagborr ska också med.


Så klart lite attiraljer att nyttja vid kaffedrickande och övrig förtäring!



Av Niklas Herrström - 13 november 2009 17:13

Äntligen!


Nu har jag en nyckelknippa med "osorterade" nycklar i min jackficka, och min signatur på ytterligare 10 papper.


Färdigjobbad för dagen är jag också! 


Hur ska jag ens orka åka till lägenheten idag? *Hmm*



Ovido - Quiz & Flashcards