life-begins-in-malmoe

Alla inlägg den 24 november 2009

Av Niklas Herrström - 24 november 2009 22:54

Äntligen elektricitet! 


Vilken härlig känsla att trycka på strömbrytaren och nästan höra hur det sprakar till i wolframtråden innanför den, i sin metallgängade fot, infästa glaskupan.


Ljus! Värme! Avsaknad av spartanskt, mörkt och kallt leverne.


Ljus!


Underbart.


Jag får väl motvilligt erkänna att jag vid vissa tillfällen då jag led av tillfällig sinnesförvirring (åtminstone mer än vad jag gör i normalfallet) nästan tyckte det var lite charmigt och mysigt att leva utan elektricitet och istället helt förlita mig på att leva i, det nu så berömda, skenet från värmeljusen.


Jag kommer fortsättningsvis att avnjuta detta ljussken, men med den lilla skillnad att jag är ytterst medveten om att jag medelst ett enkelt tryck med mitt finger kan låta magin flöda och glödga wolframtråden i änden av kopparkablaget. På tal om wolfram så har jag inte gått över till 2000-talet och skaffat mig lågenergilampor. 


Någon som vet vad som kommer att ersätta glödlampor med klarglas? Sådana där glödtråden är snurrad "the old fashioned way". Berätta gärna det i så fall. 


Nu är det god natt och strax ännu en hektisk dag i LKFs tjänst.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards