life-begins-in-malmoe

Direktlänk till inlägg 23 november 2009

Och han sade: "Varde ljus"; Och det vart ljus. E(l)on!

Av Niklas Herrström - 23 november 2009 19:31

Electricity (from the New Latin ēlectricus, "amber-like") is a general term that encompasses a variety of phenomena resulting from the presence and flow of electric charge.


Detta underbara ord! Förvisso på engelska, men ni förstår vad det står. Imorgon flödar den återigen i de isoleringsförsedda kopparkablarna i väggarna i min lägenhet!


Jag ringde Eon idag, så klart, och fick prata med en äldre dam(hur äldre kan hon vara när hon fortfarande arbetar? Okej, hon var åtminstone äldre än vad jag är. Ganska mycket äldre). Jag förklarade mitt ärende, och fick motfrågan när jag ville ha elen inkopplad?

Eftersom jag inte skulle till Malmö idag så blev svaret att "det går bra imorgon".


"Okej, då slipper du även de 1000 kr som vi skulle ha tagit betalt om du velat ha den inkopplad idag."


Ha! Jag visste det! 1000 kr. Småsnålt Eon! Tack för att det inte drabbar mig. För övrigt så är det inte bara småsnålt. Det är mycket snålt! Varför ta extra betalt om det nu visar sig att de faktiskt skulle ha tid över att koppla in någons el "på dagen" istället för att de ska behöva planera in en tid några dagar senare. Visst, om de måste jobba extra så hade jag förstått det, men om de ändå inte tar betalt för tjänsten några dagar senare...så varför? Jag har åtminstone sparat, vänligen observera sparat (inte tjänat), 1000 kr, så jag är nöjd. 


En sak som förekom i telefonkön hos Eon var en röst som uppmanade mig att lämna mitt personnummer. Varför kan man fråga sig? För det första är jag inte kund, och är inte intresserad av att börja trycka på knapparna på min telefon för att ytterligare fördriva tiden. För det andra är de ju inte "intresserade" av mitt personnummer, när de senare ändå frågar "Vad har du för personnummer?". Inte en enda gång har jag varit med om att mitt personnummer har utgjort någon skillnad i mitt sätt att bli effektivt bemött. Snarare är det irriterande att behöva uppge sitt personnummer två gånger, dessutom helt i onödan en av gångerna (jag vet - varför irritera sig över det? Motfråga: Varför ödsla tid och pengar, och irritera personer som jag, med detta till synes värdelösa moment?)


Dagen i övrigt då? Jo, hektisk! "Hugg och slag". Efter mitt samtal med Eon har det varit full fart på trafiken in till mitt rum/samtalen till min telefon. Felsökning, felrapportering, åtgärder, halvt panikslagen, möte, instruerande, innovativa spontana lösningar på problem, avstämning, kontroll. Eftermiddagen spenderades i blåst och regn på Fäladstorget i Lund. Eller, in och ut ur butikerna kring Fäladstorget. Ganska så givande faktiskt!


Imorgon blir det sannolikt inköp av sovutrustning; sängben, resårbotten, bäddmadrass, kudde, sängkläder (töntigt uttryck egentligen, men mer effektivt än att säga lakan, påslakan och örngott. Klart godkänt uttryck trots allt).


Det är ju klart en förutsättning ett Eon verkligen fullföljer sitt muntliga avtal och aktiverar elabonnemanget imorgon. Annars blir det värmeljus igen...


Kanske packa lite ikväll? Det känns som att det börjar bli dags nu...

 
 
Veronica

Veronica

23 november 2009 21:23

THANK YOU!
Tack för att du skrev att du SPARADE och inte TJÄNADE 1000 kr.
Detta är en sådan där dunka-huvudet-i-en-betong-vägg-diskussion då man har den med personer som verkligen anser att de tjänat 1000 kr på att slippa betala 1000 kr.
Och oavsett hur mycket man försöker så får man inte budskapet, om att de omöjligt kan ha tjänat 1000 kr som de redan hade, att nå fram.
Lampan lyser men det är ingen hemma...eller så.

I övrigt så tänkte jag exakt den tanken om personnummer idag när jag ringde upp min mobiloperatör.
"Var vänlig knappa in det mobilnummer eller personnummer som ärendet gäller"
And so I did och lik förbannat så ber kundtjänstarbetaren mig om mitt personnummer då jag, efter ca 2 timmar, slipper undan den mekaniska rösten som 368 gånger informerat mig om att jag har plats ett i kön.
Why???

Det finns ett ställe där de faktiskt drar nytta av att jag knappat in mitt personnummer och det är, hör och häpna, försäkringskassan.
Instansen som för övrigt är så "dum i huvudet" som en instans kan bli har åtminstone ett rätt.
Sen å andra sidan så får man ändå inget nyttigt av det när det väl kommer till kritan.

Resterande begär att man knappar in 10 siffror, som säkert inte registreras någonstans, och gör man inte det så kommer man heller inte vidare i menyvalet.
Noll personnummer- noll kundtjänst.
Great success!

http://got-a-case-of-bipolar-life.bloggplatsen.se

 
Niklas

Niklas

23 november 2009 22:02

YOU ARE WELCOME!

Jag är så trött på folk som tror att de har dolda inkomster som de plötsligt blir varse. Ett exempel: "Jag åkte tåg istället för flyg. Jag tjänade 700 kr! Så gött!" Då tänker jag: "Och VARFÖR kan du inte åka tåg hela tiden då? Och blir rik på det? (och så att jag slipper dig!)" Hissen går inte ända upp. Alla indianer är inte i reservatet. Etc. osv.

Är vi elaka Veronica? Nej - korrekta!

Jag råkade ut för personnummer-frågan två gånger idag. Eller åtminstone två frågor i samma genre.

1. Eon, vilket jag beskrivit.
2. Telias kundtjänst. Jag skulle undersöka vilka alternativ de kunde erbjuda gällande Internetanslutning till min lägenhet. Då ber dig mig att knappa in telefonnummer, inklusive riktnummer, för det telefonnummer jag vill koppla in. Där sitter jag med min mobiltelefon och tänker "Jaha?!".

Jag ska börja be folk om deras personnummer när de ringer till mig. Sen när de undrar vad jag ska med det till så ska jag svara undvikande/inte alls. Kanske att man ska ha det som mobilsvar? "Välkommen till Niklas. Vänligen knappa in ditt personnummer, så kan jag lättare ge dig rätt information..."

På tal om ovanstående så hade jag ett liknande svarsmeddelande i min röstbrevlåda en gång för längesedan. Det var vid den tiden då jag retade mig på/förlöjligade/"njöt" av vissa telefonslingor hos exempelvis Skatteverket och Region Skåne;

Skatteverket:
Röst 1(kvinna): "Välkommen till Skatteverket. Vi har för närvarande kö, och arbetar så fort vi kan för att besvara ditt samtal. Just nu är det.."
Röst 2(kvinna med ljusare röst): "...124.."
Röst 1: "..handläggare som arbetar med att ta emot samtal. Du har plats nummer.."
Röst 2: "..84.."
Röst 1: "..i kön".

Region Skåne:
Röst 1(man som talar skånska): "Välkommen till vårdcentralen Tåbelund. Just nu är det många som ringer, och vi är många som arbetar med att ta emot samtal. Ditt samtal är placerat i kö och kommer att besvaras så fort som möjligt. Just nu är det.."
Röst 2(kvinna med uppländsk dialekt): "..14.."
Röst 1: "..personer i kö".

Har de väldigt roligt när de kommer på sina svarsmeddelanden/röstslingor?

Jag gjorde en egen till följd av irritationen/den skrattretande känslan som uppstod;
Röst 1(jag): "Välkommen till Niklas mobiltelefon. Just nu är det många som ringer. Ditt samtal är placerat i kö, och vi är många som arbetar på att ta emot ditt samtal så fort som möjligt. Just nu har du plats.."
Röst 2(kvinnlig vän): "..14.."
Röst 1: "..i kön".

Gissa om folk satt där snällt i tystnad och väntade lååånga stunder när jag sedan lyssnade av mobilsvaret! Evil me!

Kryss i taket för Försäkringskassan säger jag! Åtminstone ett halv kryss...eh...ett streck!

http://life-begins-in-malmoe.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas Herrström - 1 augusti 2011 11:29

Helgen har inte spenderat särskilt mycket i köket, men i lördags började jag montera det jag köpt på IKEA i fredags kväll. Ja, jag vet; vem besöker IKEA en fredagkväll? Tydligen väldigt, väldigt många!   Innan jag begav mig ut för fotbollsmatch m...

Av Niklas Herrström - 31 juli 2011 23:56

I fredags kom så elektrikern och kopplade in häll och ugn. Han fick också dra om de kablar som jag, idiotiskt och oförsiktigt nog, hade borrat av i min iver att sätta upp reglar på väggen. Ett smärre mirakel gjorde att jag inte fick flera hundra volt...

Av Niklas Herrström - 26 juli 2011 01:28

Dagen har varit lång, och relativt händelserik.      Jag köpte en köksblandare, som jag ivrigt packade upp. Det blev en missräkning med vattenanslutning, så jag fick köra ut till Svågertorp ännu en gång och handla två 10/15-nipplar på Bauhau...

Av Niklas Herrström - 25 juli 2011 00:47

Alltså. Nu är det riktigt skönt att vistas i köket. Bara att kika in skänker en lyckokänsla till mitt hårt prövade sinne.    Ett stort tack till Veronica som ombesörjde lån av sticksåg och hjälpte mig med det spännande, och stundom smått förtvivl...

Av Niklas Herrström - 18 juli 2011 19:29

Nu har det hänt grejer! I vanlig ordning; varför har jag inte gjort detta tidigare? (okej, den frågan har faktiskt ett bra svar; jag har haft fullt upp med att sätta upp och ta ner skåp, eller om det var ta ner dem för att sedan sätta upp dem igen..?...

Ovido - Quiz & Flashcards